اسپورتیج توربو یکی از مدل‌های مختلف اسپورتیج‌های نسل سوّم کمپانی کیا محسوب می‌شود و در کشور ایران نیز برخی از مدل‌های این خودرو موجود می‌باشند. اسپورتیج‌های نسل سوّم با دو نوع موتور به بازار عرضه شده‌اند و این ویژگی باعث شده است تا قیمت خودرو اسپورتیج با تغییراتی روبرو شود. موتور اصلی اسپورتیج‌های نسل سوّم یک موتور 2.4 لیتری و تنفّس طبیعی محسوب می‌شود و موتور دوّم این خودرو که همان موتور نصب شده بر روی اسپورتیج توربو می‌باشد یک موتور 2 لیتری و توربو محسوب می‌شود که از نظر قدرت موتور و برخی دیگر از مشخّصات فنّی با موتور اصلی این خودرو متفاوت است. متغیّر بودن مشخّصات فنّی اسپورتیج موجب شده است تا قیمت خودرو اسپورتیج در بازار خرید و فروش خودرو با تغییراتی مواجه شود. در این مقاله قصد داریم تا اسپورتیج توربو که به موتور 2 لیتری توربو مجهّز می‌باشد را به شما عزیزان معرّفی نماییم.

ویژگی‌های قسمت جلویی اسپورتیج توربو:

اسپورتیج توربو نسبت به نسل‌های قبلی خود با تحوّلات عظیمی روبرو شده است و نسل سوّم این خودرو به کلّی با نسل‌های قبلی آن متفاوت می‌باشد. این نسل از خودروی اسپورتیج از نظر ویژگی‌های ظاهری نیز متحمّل تغییرات بزرگی شده است. نمای جلویی این خودرو از بسیاری از جهات بهبود یافته است و اسپورت‌تر و زیبا‌تر از گذشته طرّاحی شده است. چراغ‌های روبرویی این خودرو بسیار کشیده‌تر و بزرگ‌تر از نسل‌های قبلی آن طرّاحی و ساخته شده‌اند و این مسئله تأثیر زیادی را بر روی قیمت خودرو اسپورتیج گذاشته است. تزئیناتی که طرّاحان کمپانی کیا در ساخت این خودرو از آن‌ها بهره برده‌اند خارق‌العادّه می‌باشند و زیبایی وصف ناپذیری را به اسپورتیج توربو بخشیده‌اند. کاپوت این خودرو بسیار خشن و اسپورت طرّاحی شده است و حسّ خرید یک خودروی اسپورت آمریکایی را در خریداران این خودرو القا می‌کند. همچنین، جلو پنجره‌ی این خودرو نسبت به جلو پنجره‌ی نسل‌های قبلی آن بزرگ‌تر می‌باشد و بهتر با دیگر قسمت‌های خودرو هماهنگ شده است. چراغ‌های مه ‌شکن اسپورتیج توربو بسیار تأثیرگذار و جذّاب طرّاحی شده‌اند و به خوبی با نام این خودرو سازگار هستند. کمپانی کیا از جدیدترین تکنولوژی‌ها برای ساخت این چراغ‌های مه‌ شکن استفاده کرده است و این مسئله باعث شده است تا چراغ‌های مه‌ شکن اسپورتیج توربو یک سر و گردن بهتر از چراغ‌های مه‌ شکن رقبای این خودرو باشند. هماهنگی بالایی میان فرم کلّی سپر این خودرو و طرّاحی کلّی اتومبیل به چشم می‌خورد و این مسئله باعث شده است تا طرّاحی نمای جلویی این اتومبیل بی‌نقص‌تر از گذشته به نظر برسد. این ویژگی‌ها در کنار مشخّصات فنّی اسپورتیج توربو باعث شده‌اند تا خریداران و علاقه‌مندان به خودروهای کراس اوور با یک اتومبیل سطح بالا مواجه شوند.

طرّاحی نمای خارجی اسپورتیج توربو قابلیّت رقابت با طرّاحی مدل‌های اروپایی و آمریکایی را دارد

طرّاحی نمای جانبی اسپورتیج توربو به زیبایی صورت گرفته است:

نمای جانبی اسپورتیج توربو بسیار چشم‌نواز و زیبا می‌باشد. از این زاویه شما می‌توانید بهتر به ابعاد و کشیدگی مناسب این خودرو پی ببرید. ترکیب شدن این طرّاحی خارق‌العاد‌ّه با مشخّصات فنّی اسپورتیج توربو باعث شده است تا قیمت خودرو اسپورتیج سر به فلک بکشد. ولی باید اعتراف کنیم که این مبلغ ارزش پرداخت کردن را دارد و با خرید اسپورتیج توربو شما صاحب یک خودروی بسیار باکیفیّت خواهید شد. طرّاحان این خودرو یک فرورفتگی بسیار زیبا را بر روی درب‌های جانبی این خودرو قرار داده‌اند که با نزدیک شدن به قسمت انتهایی خودرو به مرور از عمق آن کاسته می‌شود. استفاده از این گونه طرّاحی‌ها و نقش و نگار‌ها باعث شده است تا نمای جانبی این خودرو بسیار زیبا و دلپذیر شود. ابعاد این خودرو نسبت به نسل‌های قبلی آن تغییر کرده است و این تغییرات موجب شده‌اند تا عظمت و هیبت این خودرو بیشتر شود. رینگ‌های 18 اینچی استاندارد اسپورتیج توربو از طرّاحی مناسبی برخوردار هستند و به خوبی مشخّصات فنّی این خودرو را به نمایش می‌گذارند. طرّاحان کمپانی کیا برای این مدل از اسپورتیج توربو رکاب در نظر نگرفته‌اند زیرا استفاده از رکاب می‌توانست به زیبایی بی‌نقص این خودرو لطمه وارد کند. همچنین، شما از این زاویه می‌توانید مقداری از برجستگی خارق‌العاد‌ّه‌ی چراغ‌های عقب این خودرو را مشاهده نمایید. طرّاحی برجسته‌ی چراغ‌های خودرو به گونه‌ای ابداع کمپانی‌های آسیایی محسوب می‌شود و شرکت‌های اروپایی و آمریکایی کم‌تر از این نوع طرّاحی‌ها برای ساخت خودروهای خود استفاده می‌کنند. همچنین، شاسی اسپورتیج توربو و بسیاری از خودروهایی که همزمان با این خودرو به بازار عرضه شده‌اند به صورت یک‌پارچه و همراه با محافظ شاسی ساخته شده‌اند و شما می‌توانید استفاده از این نوع شاسی را در نسل‌های بعدی خودرو اسپورتیج نیز مشاهده کنید. در کلّ، نمای جانبی اسپورتیج توربو بسیار هیجان‌انگیز و زیبا می‌باشد. 

اسپورتیج توربو از نظر مشخّصات فنّی خودروی قدرتمندی محسوب می‌شود

نمای پشتی اسپورتیج توربو از طرّاحی جدیدی برخوردار است:

زیبایی نمای پشتی این خودرو به گونه‌ای نمایان‌گر مشخّصات فنّی اسپورتیج توربو می‌باشد. چراغ‌های عقب این خودرو از طرّاحی جدید و بروزی برخوردار هستند و قسمت عمده‌ای از زیبایی قسمت عقبی اسپورتیج توربو مدیون استفاده از این چراغ‌های فوق‌العاد‌ّه است. چراغ‌های عقبی اسپورتیج توربو نیز جزو بخش‌هایی می‌باشند که نسبت به مدل‌های قبلی این خودرو تغییرات عمده‌ای را شاهد بوده‌اند و این تغییرات باعث شده‌اند تا این اتومبیل به یک خودروی اسپورت و زیبا تبدیل شود. قسمت عقبی اسپورتیج توربو از ارتفاع مناسبی برخوردار است و به خوبی از پس تحت تأثیر قرار دادن خریداران این خودرو برآمده است. چراغ‌های عقبی اسپورتیج توربو در ارتفاع مناسبی نصب شده‌اند و به خوبی با چراغ‌های ترمز این خودرو هماهنگ گردیده‌اند. این چراغ‌های ترمز به خوبی با مشخّصات فنّی این خودرو  هماهنگ می‌باشند و باعث شده‌اند تا قیمت خودرو اسپورتیج بالاتر از مدل‌های قبلی این اتومبیل شود. قرار گیری چراغ‌های ترمز در قسمت بالایی سپر این خودرو باعث شده‌اند تا این قسمت از اسپورتیج توربو از تزئینات مناسبی برخوردار باشد. طرّاحان کمپانی کیا از دیفیوز برای ساخت جایگاه اگزوز این خودرو استفاده نکرده‌اند ولی با قرار دادن اگزوز در قسمت زیرین سپر به خوبی وظیفه‌ی طرّاحی این بخش از اتومبیل را انجام داده‌اند و اگزوز اسپورتیج توربو برخلاف برخی دیگر از مدل‌های رقیب این خودرو به صورت ساده و بدون پشتوانه نمی‌باشد. در کلّ، طرّاحی نمای پشتی این خودرو کامل و بی‌نقص می‌باشد و این قسمت از اسپورتیج توربو همچون سایر قسمت‌های نمای خارجی این اتومبیل از طرّاحی چشم‌نواز و مناسبی برخوردار است و این مسئله قیمت خودرو اسپورتیج را شدیداً تحت تأثیر خود قرار داده است. 

اسپورتیج توربو در کشور ایران به صورت محدودی به فروش رسیده است

امکانات رفاهی و ایمنی اسپورتیج توربو شامل چه مواردی است؟

این خودرو با لیست بلند بالایی از امکانات رفاهی و ایمنی روانه‌ی بازار شده است و این مسئله باعث شده است تا با گذشت حدود 4 سال از توقّف تولید آخرین مدل‌های این خودرو، اسپورتیج توربو همچنان بتواند در سطح بالایی ظاهر شود. از جمله امکانات رفاهی اسپورتیج توربو می‌توان به مواردی همچون: 6 عدد کیسه‌‌ی هوا، سیستم کنترلی ESP، قفل مرکزی با ریموت،Keyless Go Starter ، تنظیم برقی فرمان، تنظیم برقی و گرمکن صندلی های جلو، صندلی های عقب با قابلیت مسطّح شدن، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، تنظیم برقی آینه‌ها به همراه گرمکن آینه‌های بغل خودرو، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، یخ زدای شیشه جلو، سانروف، کنترل اتوماتیک نور چراغ ها، سنسور پارک، سنسور باران، کروز کنترل، صفحه نمایش LCD، تهویه دوگانه خودکار، حالت رانندگی اکو، سیستم فرود از تپه و سیستم کنترل کشش اشاره کرد. این امکانات باعث شده‌اند تا اسپورتیج توربو به یک خودروی باکیفیّت تبدیل شود و خریداران با گذشت سال‌های طولانی همچنان شور و شوق زیادی را برای خرید این خودرو از خود نشان دهند. در رابطه با امکانات رفاهی این خودرو باید به این نکته توجّه کنید که اسپورتیج توربو با امکانات رفاهی متفاوتی در کشور موجود است و دلیل آن وجود وارد کننده‌های مختلف برای این قبیل خودروها می‌باشد که بر حسب سلیقه‌ی شخصی خود اقدام به واردات خودروهای خارجی می‌نمایند و به همین دلیل است که معمولاً این گونه خودروها در برخی از جزئیّات با یکدیگر متفاوت هستند. در کلّ، اسپورتیج توربو می‌تواند راحتی و امکانات قابل قبولی را برای شما فراهم نماید و شما را از عملکرد فوق‌العاد‌ّه‌ی خود حیرت زده کند. 

اسپورتیج توربو از امکانات رفاهی قابل قبولی برخوردار است

قیمت خودرو اسپورتیج توربو در بازار خودرو ایران:

مدل‌های 2015 و 2016 از نسل سوّم این اتومبیل در زمان عرضه‌ی خود به بازار در در محدوده‌ی قیمت 140 تا 165 میلیون تومان معامله می‌شدند که این تفاوت قیمت با وجود آپشن‌های مختلف بر روی اسپورتیج توربو رابطه‌‌‌ی مستقیمی داشت. ولی با کاهش ارزش ریال ایران نسبت به دلار آمریکا و افزایش تحریم‌ها، قیمت اسپورتیج توربو نیز با یک شیب شدیدی افزایش یافت و قیمت این خودرو هم‌اکنون در بازه‌ی 490 تا 520 میلیون تومان قرار دارد. البتّه لازم به ذکر است که این مدل از خودرو اسپورتیج جزو مدل‌های نایاب این خودرو محسوب می‌شود و واردات آن به داخل ایران بنا به دلایلی کم‌تر از مدل معمولی این خودرو صورت گرفت. در کلّ، اسپورتیج توربو یک خودروی باکیفیّت و قدرتمند محسوب می‌شود و ارزش پرداخت این مبلغ را دارد.

 

برای آگاهی از قیمت روز خودروها و خواندن مقالات دیگر با فربدکار همراه باشید