کلینیک روانپزشکی 

امروزه در پرتو وجود کلینیک روانپزشکی، درمان طیف گسترده ای از اختلالات و مشکلات روحی و روانی به نحو مطلوب امکان پذیر شده است. وجود روانپزشکان حاذق و با تجربه در کلینیک روانپزشکی، فرصت مغتنم و مناسبی را برای درمان مشکلات روحی و روانی، در اختیار افراد قرار داده است. به طور کلی، بررسی و ارزیابی مشکلات هیجانی، رفتاری، تشخیص و شناسایی اختلالات روانی، در حیطه وظایف روانپزشکان قرار دارد. فرآیند بررسی و ارزیابی به وسیله روانپزشک به صورت تشخیص و معاینه روانی بیمار، در کلینیک روانپزشکی صورت می گیرد.

 

ناگفته نماند که روانپزشکان به منظور تشخیص بهتر نشانه های عارضه روانی، از شیوه های تاثیر گذاری مانند تصویر برداری از مغز، انجام آزمایشات لازم و معاینه فیزیکی، استفاده به عمل می آورند. پایه و اساس درمان های صورت گرفته در کلینیک روانپزشکی مبتنی بر روانی درمانی و دارو درمانی بنا شده است. لازم به ذکر است که در این کلینیک ها به بررسی و ارزیابی طیف وسیعی از اختلالات و بیماری های روانی مانند اضطراب، افسردگی، وسواس، بیش فعالی ، بیش فعالی بزرگسالان و اختلالات رفتاری و شناختی بزرگسالان، نوجوانان و کودکان پرداخته می شود. بر همین اساس و برای ارتقای سلامت اعصاب و روان اقشار مختلف جامعه و برای پیشگیری و درمان مشکلات و معضلات روحی، کلینیک روانپزشکی، گزینه مثمر ثمر و کاربردی تلقی می شود. همه انسان ها در طول زندگی خود، مسائل و مشکلات روحی و جسمی ریز و درشتی را از سر می گذرانند. در برخی مواقع متاثر از قرار گرفتن فرد در شرایط سخت و پیچیده و تحمیل فشارهای روانی ناشی از آن، اختلالات ایجاد شده، همه وجود فرد را به سیطره خود در می آورند. در چنین شرایطی، برای درمان این اختلالات و پیگیری روال معمولی و عادی زندگی و دیدن دوباره رنگ آرامش، معقول ترین راه حل، از استفاده از خدمات کلینیک روانپزشکی می باشد.

اهمیت و ضرورت استفاده از خدمات کلینیک روانپزشکی

امروزه به لطف بسط و گسترش فناوری و توسعه دنیای صنعتی، مشکلات و فشارهای جسمی و روانی انسان ها نیز رشد و گسترش پیدا نموده اند. در عصر حاضر، طیف گسترده ای از مردم با انواع و اقسام معضلات روحی نظیر استرس، اضطراب و افسردگی دست و پنجه نرم می کنند. با افزایش آمار و ارقام مبتلایان به این اختلالات، لزوم پیشگیری و درمان بیش از پیش احساس می شود.

 

بر همین اساس و به منظور جلوگیری از گسترش این بیماری های روحی، استفاده از خدمات کلینیک روانپزشکی، گام مهم و تاثیر گذاری در این زمینه به شمار می رود. بروز اختلالات روانی در وجود فرد، عملکرد و زندگی روزانه او را بشدت تحت تاثیر قرار داده و آزردگی روحی و پریشانی را مهمان وجود فرد می کند. بر همین اساس، از نقش و تاثیر گذاری اختلالات روانی و رفتاری فرد بر روی جامعه و خانواده نمی توان به سادگی عبور کرد. بر اساس آمار و ارقام و شواهد موجود، بالغ بر 500 میلیون نفر در اقصی نقاط دنیا با یک اختلال روانی دست به گریبان هستند.

 

این آمار مرعوب کننده و تأمل برانگیز، لزوم استفاده از خدمات کلینیک روانپزشکی را بیش از پیش گوشزد می نماید. از اختلالات رایج و شایع در زندگی انسان می توان به اسکیزوفرنی، بیماری دوقطبی، افسردگی و اضطراب، اشاره نمود. بروز این بیماری ها در وجود فرد و شدت یافتن علائم آن، استفاده از خدمات روانپزشکی را ضروری و الزام آور می سازد. ناگفته نماند که از مؤلفه های مؤثر و تاثیر گذار برای ارتقای سلامت و بهداشت روان افراد، پیشگیری از شیوع و گسترش اختلالات روانی محسوب می شود. برای جامه عمل پوشاندن به این امر، کلینیک روانپزشکی نقش برجسته و پر رنگی در این زمینه ایفا می کند. آنچه مسلم است، درمان اختلال روانی، با مراجعه به موقع و در اسرع وقت به کلینیک روانپزشکی می باشد.

  

   کلینیک روانپزشکی                                                             

اهمیت وجود روانپزشک در کلینیک روانپزشکی

بدون تردید، کلینیک روانپزشکی با وجود و حضور روانپزشک معنا و مفهوم واقعی خود را باز می یابد. به عبارت دیگر، جزئی لاینفک و جدا نشدنی از اجزای کلینیک روانپزشکی را روانپزشکان در بر می گیرند. به طور کلی، روانپزشکان درصدد بررسی، ارزیابی، تشخیص، درمان و پیشگیری از مشکلات ذهنی، عاطفی و اختلالات رفتاری بر می آیند. بنابراین، متخصص تشخیص و درمان مشکلات روانی و روان درمانی، روانپزشک می باشد. حضور روانپزشک در کلینیک روانپزشکی بر اساس فراگیری و آموزش درمانی و سنجش بیماری های روانی صورت می گیرد.

 

شایان ذکر است که روانپزشکان در کنار متخصصان بهداشت روانی، در زمره معدود افرادی می باشند که برای درمانی مشکلات روانی، مرجعیت و اجازه تجویز دارو را دارند. در بسیاری مواقع مردم، مشاور، روانشناس، روانکاو و روانپزشک را در یک مفهوم تصور می نمایند. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که روانپزشکان قبل از رسیدن به درجه روانپزشکی، ملزم هستند در مقطع دکترای عمومی تحصیل نموده و پس از فارغ التحصیل شدن و کسب مدرک دکترای عمومی، آموزش های لازم را فرا می گیرند.

 

پس از فراگیری آموزش های لازم برای در اختیار گذاشتن آموزش های خود، به منظور درمان اختلالات روانی و ارتقای سلامت روان افراد، در کلینیک روانپزشکی خدمات ارائه می دهند. این در حالی است که مشاور و روانشناس با تحصیل در رشته روانشناسی و دریافت مدرک، می توانند به ارائه خدمات و مشاوره های لازم در حیطه های تخصص خود بپردازند.

 

روانپزشکان با حضور در کلینیک روانپزشکی، به بررسی و ارزیابی وضعیت روحی و جسمی بیماران به منظور تشخیص اختلالات ذهنی، عاطفی و رفتاری مبادرت می ورزند. روانپزشکان در طول فرآیند درمان، برای تجویز داروی مناسب و تشخیص بهتر اختلالات، سوابق روانپزشکی و پزشکی بیمار را مورد ارزیابی قرار می دهند. همچنین در جهت تشخیص بهتر بیماری و روند درمانی، انجام تست های مختلفی را در دستور کار قرار می دهند. 

  

کلینیک روانپزشکی   

 

برای خواندن سایر مطالب و یا رزرو وقت و صحبت با کارشناسان با مرکز مشاوره افق سلامت همراه باشید